Ментальні карти зарекомендували себе як відмінний інструмент для стратегічного планування: SWOT-аналізу, аналізу частки ринку і 4P (product, price, promotion, place). Вони детально оцінюють продукт, ринок і саму компанію:
- карта SWOT-аналізу виявить сильні, слабкі сторони, можливості і загрози
- карта зростання частки ринку (growth-share map) продемонструє життєвий цикл товару
- карта чотирьох 4P оцінить адекватність ринкової пропозиції
Використання ментальних карт для стратегічного планування дозволить:
- долучити до процесу всіх членів команди, які продовжують працювати одночасно
- виявити зв’язки та кореляції між розрізненими елементами та подивитись на ситуацію з висоти “пташиного польоту”
- адаптуватись в процесі: завдяки своїй гнучкості карти можуть бути доповнені та оновлені під час наступних нарад
У цій статті ми проведемо детальний SWOT-аналіз і представимо кілька інших популярних шаблонів. Всі вони доступні в бібліотеці MindMeister. Вбудовані в текст карти можна збільшити, а потім додати їх в обліковий запис MindMeister.
Якщо у вас немає облікового запису, ви можете створити його безкоштовно.
Стратегічне планування з використанням SWOT-аналізу
Основні переваги:
- визначити, чи досяжні поставлені цілі
- знайти конкурентні переваги
- прийняти рішення щодо бізнес-стратегії
Як провести SWOT-аналіз з використанням ментальних карт:
Крок 1. Початок роботи
Додайте шаблон карти SWOT в обліковий запис або швидко створюйте власний по аналогії з прикладами нижче.
Крок 2. Поділіться ментальною картою з членами команди
Ви можете запрошувати людей по електронній пошті або відправляти їм посилання на карту. Як тільки всі отримають доступ, можна починати працювати.
Крок 3: Введіть значиму інформацію для кожної категорії
Рекомендуємо розпочати з сильних сторін – характеристик бізнесу чи проекту, які дають перевагу перед конкурентами. Наприклад, ексклюзивний доступ до певних ресурсів, інсайдерська інформація, патенти або преса.
- Впишіть всі висновки у відгалуження «сильні сторони» (strengths)
- Надайте перевагу ключовими словами, а не реченням, інакше карта буде виглядати захаращеною
- Щоб додати інформацію, використовуйте бічну панель праворуч. Ви можете вставляти примітки, посилання, коментарі та долучати файли.

Після сильних сторін йдуть слабкі – все те, що ставить компанію в невигідне положення в порівнянні з іншими. Прикладами можуть бути погана репутація, висока структура витрат або відсутність патентного захисту.
Можливості бізнес використовує у власних інтересах (зміни в законодавстві, поява нової технології або незадоволені потреби клієнтів).
Загрози – це фактори зовнішнього середовища, які можуть мати негативний вплив: нові інструкції, поява подібного продукту або зміна споживчого смаку.
Крок 4: Аналіз карти

Тепер, коли карта заповнена, прийшов час проаналізувати її і побудувати / налаштувати відповідну стратегію. Можна використовувати значки або кольори, щоб виділити важливі фактори, стрілки, щоб показати зв’язок між внутрішніми і зовнішніми факторами, і записувати ідеї, які виникають під час обговорення.
Так виглядає простий SWOT-аналіз за допомогою ментальних карт. Але на цьому їх функціонал не обмежується. Пропонуємо поглянути на шаблони нижче, які можна додати в обліковий запис MindMeister.
Метод 4P
Вперше запропонований в 1960-му році, метод 4P є маркетинговим інструментом для прийняття рішення про те, як вивести нову пропозицію на ринок або поліпшити її. Букви «p» відповідають за Product, Price, Promotion, Place.Летіти до шаблону
Система AEIOU
AEIOU означає Activities (діяльність), Environments (середовище), Interactions (взаємодія), Objects (об’єкти) та Users (користувачі). Ця схема часто використовується дослідниками та дизайнерами для управління та структурування спостережень.Йти до шаблону
Підхід BANTR
Більш відомий як BANT, тобто Budget (бюджет), Authority (повноваження), Need (потреба) та Timing (термін). Використовується продавцями для визначення цінності можливості або ліда. Як п’яту категорію в шаблоні додані відносини (Relationship).Їхати до шаблону
Автор: Аліна Переверзєва
Джерело: Strategic Planning with Mind Maps